Nieuws

Het verhaal achter: Have a break, have a KitKat®

2 min Leestijd
|
Het verhaal achter: Have a break, have a KitKat®

Waar komt KitKat®-chocolade vandaan?

In de 17e eeuw werd de naam KIT-KAT of KIT-CAT voor het eerst gelinkt aan een Londense literatuurclub die regelmatig samenkwam in een winkel. De naam was afgeleid van de naam van de eigenaar van de winkel, Christopher Catling. Zo ontstond de ‘KIT-CAT Club’. Pas in 1911 krijgt KITKAT een connectie met chocolade. Rowntree, een grote producent van voedingsmiddelen in Engeland, laat de namen ‘KITKAT en ‘KIT CAT’ registreren.

 

De eerste KitKat®-chocoladerepen

Rond 1920 bracht Rowntree een hele reeks aan chocolade-giftboxen uit onder de naam KIT CAT. Echter na een aantal jaren besloot het bedrijf zich te focussen op slechts twee merken en hierdoor verdween de ‘KIT CAT Gift Box’.

 

In 1935 werd de eerste KitKat® gelanceerd zoals wij hem kennen. Alleen heette de vier repen tellende wafel omhuld met chocolade toen nog ‘Rowntree’s Chocolate Crisps’. Het idee van dit product kwam uit de ideeënbus van het bedrijf. Een werknemer wilde chocoladerepen die je makkelijk mee naar je werk kon nemen, voor tijdens de pauze, oftewel de break.

 

Hoe KitKat® aan zijn ‘break’ kwam

De ‘Rowntree's Chocolate Crisps’ was enorm populair, maar men vond de naam te lang. De marketingafdeling van Rowntree introduceerde de chocoladereep in 1937 opnieuw onder de naam ‘KITKAT Chocolate Crisp’. Met deze lancering werden ook de eerste reclame-uitingen gelanceerd die KitKat® zijn ‘break’ gaven. In Engeland werden posters opgehangen met de slogan ‘Give yourself a break’.

 

KitKat® in oorlogstijd

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het recept van KitKat® veranderd, omdat het niet meer mogelijk was om verse melk te krijgen. De aangepaste KitKat® kwam in een blauwe verpakking. Op de verpakking stond: “Geen ‘Chocolate Crisps’ tot de oorlog is afgelopen”. Het duurde tot 1949 voordat de echte KitKat® weer verkrijgbaar werd.

 

Hoe KitKat® de wereld veroverde

Na de oorlog keerde KitKat® terug in zijn rode verpakking en kon het bedrijf zich gaan richten op uitbreiding naar andere landen. In de jaren ’50 werd KitKat® geïntroduceerd in landen als Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Met de komst van de televisie kreeg Rowntree nieuwe mogelijkheden om reclame te maken. In 1958 werden er vier televisiespotjes opgenomen voor KitKat®. Reclamebureau JWT kwam met de leus: ‘Have a break, have a KitKat®’. De verkoopcijfers bleven stijgen tijdens de jaren ‘60 en ‘70 dankzij een groeiende economie en de introductie van nieuwe KitKat®-repen. In deze periode veroverde KitKat® ook de Europese, Amerikaanse én de Japanse markt.

 

Tegenwoordig is KitKat® als één van de grootste chocolademerken niet meer weg te denken. KitKat® werkt nog steeds samen met het reclamebureau JWT dat de slogan ‘Have a break, have a KitKat ®’ bedacht. Een boodschap die alleen maar belangrijker wordt in onze huidige hectische wereld.

 

Duurzaamheid