Cacao is de basis voor chocolade. Voor alle chocolademerken van Nestlé Nederland kopen wij 100% duurzaam gecertificeerde cacao. In ons geval betekent dit dat wij de cacao inkopen via ons Nestlé Cocoa Plan in samenwerking met het keurmerk van UTZ. Maar wat is een keurmerk precies en wat zijn de verschillen tussen keurmerken? En is het Nestlé Cocoa Plan ook een keurmerk?
Wat is een keurmerk? En vooral, waarom zijn keurmerken zo belangrijk?
Een keurmerk is bedacht om aan te geven dat een product aan bepaalde eisen voldoet. Via een keurmerk kan een onafhankelijke organisatie aangeven dat tijdens het maken van een product, zoals een chocoladereep, rekening is gehouden met het milieu, kinderarbeid of dat cacaoboeren een eerlijke prijs hebben gekregen voor hun cacao. Zo’n keurmerk is bedoeld voor consumenten die hierdoor bijvoorbeeld kunnen zien dat de producten die ze kopen op een eerlijke en rechtvaardige manier zijn geproduceerd, zonder het milieu te beschadigen. Op deze manier kunnen ze een transparante keuze maken tussen producten, wat erg belangrijk is.
Welke keurmerken zijn er in cacao? En hoe goed en betrouwbaar zijn deze keurmerken?
In de cacao industrie zijn er drie bekende keurmerken: UTZ, Fairtrade en Rainforest Alliance. De Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal beoordeelt hoe streng de eisen van de keurmerken en logo’s zijn en of de controle hierop goed is. Alle drie deze certificeringen worden geclassificeerd als ‘topkeurmerken’. Dit zijn dus de koplopers onder de keurmerken gericht op voeding.
Hoe verschillend zijn deze keurmerken?
De vraag die wij vaak krijgen is: ‘wat is het verschil tussen deze keurmerken?’ Terechte vraag, want je wilt natuurlijk altijd de ‘beste’ keuze maken – zeker als het om belangrijke thema’s gaat. Er zijn wel degelijk verschillen in de aanpak, maar het is goed om je te beseffen dat ze vooral overeenkomsten hebben. Zo zijn ze alle drie vastbesloten om niet-duurzame productie en misverstanden in de bedrijfsketen aan te pakken. Hun aanpak verschilt, maar alle drie de keurmerken hebben daarbij een onafhankelijke controle door een officieel geautoriseerde partij.
Daarnaast is het belangrijk om te weten dat ze allemaal lid zijn van de Global Living Wage Coalition. Dit initiatief is opgezet door ISEAL, een organisatie die duurzame standaarden nastreeft. De Global Living Wage Coalition geeft aan dat een leefbaar inkomen cruciaal is voor mensen om uit de armoede te komen. Zowel UTZ, Fairtrade en Rainforest Alliance willen ervoor zorgen dat iedereen een leefbaar inkomen heeft.
De verschillen tussen Rainforest Alliance, UTZ en zijn vooral terug te zien in waar ze zich op focussen en hun strategie. Zoals gezegd streven ze alle drie naar een hoger leefbaar inkomen voor de cacaoboer, maar de manier waarop de organisaties dat bewerkstelligen verschilt.
Kort gezegd focust Fairtrade hierbij op het betalen van een gegarandeerde (dus los van de marktprijs) minimumprijs per kilo cacao. UTZ richt zich op het stimuleren van beter ondernemerschap van de cacaoboeren, zodat ze op die manier hun leefbaar inkomen kunnen verhogen door hogere opbrengsten (tegen lagere kosten). Dat laatste heeft veel weg van de Rainforest Alliance aanpak die zich ook richt op de manier waarop boerderijen worden beheerd aan hand van alle drie de P’s van duurzame ontwikkeling: People (mensen), Planet (planeet/milieu) en Profit (opbrengst/winst).
Wat ons betreft sluiten de drie duurzaamheid labels elkaar niet uit. Sterker nog, je vindt vaak producten die zo geproduceerd zijn dat ze in aanmerking komen voor meer dan één van deze keurmerken. Dat betekent dat het erg belangrijk is dat verschillende organisaties met elkaar samenwerken om elkaar te versterken.
Fusie tussen Rainforest Alliance en UTZ
We hebben het gehad over de drie topkeurmerken: UTZ, Rainforest Alliance en Fairtrade. Om het ingewikkelder, of misschien wel makkelijker te maken, is Rainforest Alliance, recentelijk samengegaan met UTZ. Vanaf 2018 ging de nieuw gefuseerde organisatie verder onder één noemer, namelijk: Rainforest Alliance. In 2019 publiceerde de Rainforest Alliance het nieuwe certificeringsprogramma, voortbouwend op het beste van de huidige UTZ- en Rainforest Alliance-systemen.
Bij Nestlé chocolade wordt er gewerkt aan verschillende certificeringssystemen ter erkenning van cacaoboeren die hoge kwaliteitsnormen aanhouden. De boeren krijgen niet alleen een officiële certificering, maar ook betere prijzen voor hun waar. UTZ en Fairtrade zijn twee voorbeelden van dit soort certificeringen waar wij internationaal mee samenwerken. Op de verpakking herken je deze certificering aan het keurmerk. Wij kopen de cacao voor onze producten in via ons Nestlé Cocoa Plan in samenwerking met UTZ. In Nederland is sinds 2017 al onze chocolade 100% UTZ gecertificeerd.
Hoe zit dat dan bij Nestlé? Is het Nestlé Cocoa Plan een chocoladekeurmerk?
Het Nestlé het Nestlé Cocoa Plan is een speciaal programma waarmee wij meerdere duurzaamheidsdoelen willen bereiken. Zo willen we de levensomstandigheden van de cacaoboeren verbeteren, betere landbouwmethodes toepassen en de kwaliteit van cacao – en daarmee onze heerlijke chocoproducten - verbeteren. Is dit Nestlé Cocoa Plan dan ook een chocoladekeurmerk? Nee, zo zien we dat niet per sé. Het Nestlé Cocoa Plan gaat weer een stap verder waar het UTZ-keurmerk stopt. Met de gedachte ‘Creating Shared Value’, willen wij niet alleen de heerlijkste chocolade produceren, maar ook goed zorgen voor alle mensen met wie wij samenwerken. Bij chocolade kun je deze manier van zaken doen herkennen aan het Nestlé Cocoa Plan logo op de verpakking.
100% duurzame cacao
KitKat® is het eerste wereldwijde chocolademerk dat 100% gecertificeerde duurzame cacao inkoopt. Dit was niet mogelijk geweest zonder het Nestlé Cocoa Plan en alle andere partners van Nestlé die zich inzetten voor een eerlijke en duurzame cacao-industrie. Het Nestlé Cocoa Plan mag dan geen keurmerk zijn, maar het is wel een goede aanvulling op het UTZ-keurmerk om te zorgen voor een betere en eerlijkere cacao industrie. Zo geniet jij van onze duurzame chocolade.
Meer weten? We vertellen je graag meer over het Nestlé Cocoa Plan NESTLÉ CACOA PLAN ARTICLE